Data dodania: 03.06.2024
TRENING ZASTĘPOWANIA AGRESJI
Trening Zastępowania Agresji jest uznaną na całym świecie metodą korygowania agresywnych zachowań, które wywoływane są przez deficyty w umiejętnościach kontrolowania własnej impulsywności oraz brak znajomości innych sposobów zachowania. Przyczyną jest także niedostatecznie rozwinięty rozwój myślenia moralnego, które jest niezbędne do dostrzegania i korygowania niepoprawnych zachowań. Szkolenie pozwala poznać techniki potrzebne w pracy z dziećmi i młodzieżą, które łatwo będzie można wykorzystać podczas codziennych zajęć.
Trening Zastępowania Agresji to adaptacja do polskich warunków programu (ART) Aggression Replacement Training. Jest to program interwencji, skierowanej na zmianę zachowania agresywnej młodzieży i dorosłych.
Program (TZA) przystosowany do polskich realiów ma trzy komponenty odpowiadające pierwotnej wersji programu. Jest to trening umiejętności prospołecznych, trening kontroli złości i trening wnioskowania moralnego. Program jest skutecznie realizowany w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, ośrodkach szkolno–wychowawczych oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Zmiana zachowań odbywa się poprzez:
• modelowanie (wzór prawidłowego wykonania danej umiejętności do naśladowania);
• odgrywanie ról;
• informacje zwrotne;
• generalizację i transfer, czyli przeniesienie ćwiczonych umiejętności do praktyki życia codziennego w szkole, w domu i w grupie rówieśniczej” (Morawski, 2004).
Drugi komponent to trening kontroli złości – polega on na tym, że młodzież przygotowuje na każdą sesję opisane niedawno sytuacje, które spowodowały złość. Młodzież podczas spotkań:
• identyfikuje czynniki wyzwalające złość (wydarzenia zewnętrzne i dialog wewnętrzny powodujące złość),
• identyfikuje sygnały (własne doświadczenie np. napięcie mięśniowe, zaciśnięte pięści pozwalające określić odczuwane emocje jako złość),
• uczy się używać reduktorów (technik służących do zmniejszania poziomu gniewu np. głębokie oddechy, liczenie wstecz, wyobrażenie spokojnej sytuacji, wyobrażenie odległych konsekwencji czyjegoś zachowania),
• uczy się używać monitów (dialogu wewnętrznego np. „bądź spokojny”, „panuj nad sobą” lub wyjaśniać cudze zachowanie jako nie wrogie),
• uczy się stosować samoocenę (na ile dobrze wykonałem powyższe kroki i nagradzam siebie za skuteczne wykonanie) (Morawski, 2004).
Trzecim komponentem jest trening wnioskowania moralnego. „Nadawanie pozytywnego znaczenia emocjom i uczuciom, postawom i przekonaniom, jest podstawą edukacji moralnej” (Morawski, 2004). Na trening wnioskowania moralnego składa się, zwiększenie poczucia przyzwoitości, sprawiedliwości, uwzględnianie praw i potrzeb innych osób. Zajęcia prowadzone są w formie dyskusji, czasami w formie odgrywania ról. Wnioskowanie moralne polega na wdrożeniu do grupy dotkliwych problemów, wymagających podania propozycji ich rozwiązania. W trakcie treningu spośród indywidualnych propozycji wybierane są wspólnie rozwiązania najbardziej dojrzałe moralnie. Trening wnioskowania moralnego jest najnowszym komponentem (TZA). Wprowadzony został do programu, ponieważ znacznie zwiększa jego skuteczność w przeciwdziałaniu agresji wśród młodzieży.
Cena kursu: 1180 zł/os. (6 spotkań – 3 stacjonarnie oraz 3 online)
Miejsce kursu: G.E.S. SOKRATES ul. Wrocławska 14/11 Bytom wejście od strony ul. Chrzanowskiego
online na platformie CLICK MEETING
Więcej informacji:
tel./fax: (32) 281 60 32, (32) 281 33 82
e-mail: biuro@grupasokrates.pl