Niepowodzenia uczniów w uczeniu się matematyki są problemem, z którym borykają się zarówno rodzice, pedagodzy jak i sami uczniowie. Badacze analizujący przyczyny powstawania niepowodzeń wymieniają najczęściej trzy grupy czynników determinujących pracę szkolną ucznia: czynniki biopsychiczne, pedagogiczne, społeczno- ekonomiczne. Wielu z nich wskazuje czynniki związane z warunkami pracy dydaktycznej, działalnością nauczyciela i pracą ucznia jako dominujące. Inni uważają, że czynniki te z reguły działają kompleksowo. Powszechnie jednak uważa się, że źródeł niepowodzeń należy szukać w niższej sprawności intelektualnej uczniów i rozpatruje w obrębie psychologicznej teorii zdolności.
W trakcie szkolenia zostanie przedstawiona państwu koncepcja specyficznych trudności w uczeniu się matematyki autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, która wyjaśnia przebieg rozwoju myślenia matematycznego u dzieci oraz kwestie dojrzałości do uczenia się matematyki na sposób szkolny.
Moduł I
Zagadnienia:
- trudności a niepowodzenia szkolne. ich istota, przyczyny i mechanizmy. przebieg procesu uczenia się dzieci w różnych obszarach działalności przedszkola i szkoły;
- kształtowanie świadomości własnego „ja” oraz orientacji przestrzennej;
- rytmy. przyczyna i skutek. przewidywanie następstw. klasyfikacja – wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci .
- liczenie. kształtowanie pojęcia liczby i wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania. dodawanie i odejmowanie oraz rozdzielanie po kilka ;
- mierzenie długości, ważenie, mierzenie płynów;
- układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych .
Czas trwania szkolenia: 5 godzin dydaktycznych
Moduł II
SZTUKA KONSTRUOWANIA GIER
Zagadnienia:
- metodyka i wprowadzenie dzieci w sztukę konstruowania gier ;
- zabawy sprzyjające kształtowaniu klasyfikacji ;
- gry i zabawy przydatne do kształtowania pojęcia liczby naturalnej i rozwijania sprawności rachunkowych;
- gry ukierunkowane na wspomaganie operacyjnego rozumowania;
- gry rozwijające intuicje związane z prawdopodobieństwem.
Czas trwania szkolenia: 5 godzin dydaktycznych
Cena szkolenia: 50 zł od osoby
Moduł III
WSPOMAGANIE DZIECI W ROZWOJU DO SKUPIENIA UWAGI I ZAPAMIĘTYWANIA
Zagadnienia:
- prawidłowości , które warto znać przy wspomaganiu dzieci do skupienia uwagi i świadomym zapamiętywaniu;
- jak wspomagać dzieci w skutecznym opanowaniu wierszy na pamięć? program i metodyka;
- jak wspomagać rozwój pamięci wzrokowej? program i metodyka;
- jak wspomagać dzieci w zapamiętywaniu uporządkowanych informacji? program i metodyka ;
- jak wspomagać dzieci w uważnym słuchaniu, wyłuskiwaniu i zapamiętywaniu ważnych informacji? program i metodyka;
- jak wspomagać dzieci w atrakcyjnym prezentowaniu siebie i obdarzaniu uwagą innych? program i metodyka.
Czas trwania szkolenia: 5 godzin dydaktycznych